Startside
Nyheder
Program
Om klubben
Bestyrelsen
Fotos
Links
Madopskrifter
Stikord
Arkiv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op Lektion 1 Lektion 2 Lektion 3 Lektion 4 Lektion 5

edb kursus!

Lektion 4

Egenskaber for skrivebordet. 

»Skrivebordet« er skærmen med de forskellige ikoner for programmer eller filer.

Nyt program på skrivebordet.
Find det program du vil have lagt på skrivebordet i (start – programmer eller alle programmer) klik på ikonet for programmet med venstre museknap og hold knappen nede mens du trækker programmet ud på skrivebordet.

Er det en fil du vil have lagt på skrivebordet, højreklikker du på skrivebordet og går til Ny derefter til genvej, i det billede der kommer, går du til gennemse og finder filen du skal bruge og klikker på OK.

Når du har lagt ikonerne på skrivebordet kan du arrangere dem ved at klikke med højre museknap et tilfældigt sted på skrivebordet. Hold musen på øverste linie (Arranger ikoner) og vælg f. eks. Navn. Slip fra tasten og ikonerne er placeret i alfabetisk navneorden.

Omdøbe navnet på et ikon.
Højreklik på det ikon der skal omdøbes, gå ned til Omdøb og skriv det nye navn. Du kan også vælge at trykke på F2 når ikonet er aktivt så er feltet også skriveklar. Denne funktion  af tasten F2  gælder også i mange andre programmer.

 Oprette en genvej. En genvej er praktisk i mange sammenhænge. F. eks. en fil eller et program du ofte bruger. Har du et ikon liggende på skrivebordet og vil oprette en genvej højreklikker du på ikonet og vælger Egenskaber. Gå ned til Genvejstast (her står ingen). Nu skal du vælge tasten til genvejen her kan du bruge F-tasterne, (lad være med at bruge F1 da den er genvej til HJÆLP i mange programmer). Har du ikke nok i F-tasterne kan også bruge Ctrl + Alt + et af alle bogstaverne eller et tal. Her er det en god ide at bruge et bogstav du kan sætte i forbindelse med programmet / filen.

Til top

 

E-mail. 

Postvæsnets største konkurrent.

Hvad betyder det og hvordan virker det. E-mail er et elektronisk brev som er en superhurtig måde at kommunikere på. Det er faktisk ligegyldigt om brevet sendes til Holstebro eller Australien det er fremme så hurtigt at man bliver skør i bolden hvis man spekulerer på hvordan det kan lade sig gøre.

For at sende E-mail skal man naturligvis være »på nettet«, og så skal man have en E-mail adresse. En E-mail adresse består af 3 ting som er adskilt af et @ (snabel a eller kanel-snegl, som nogle også kalder den). Det der står foran @’et er det navn du vælger hos en udbyder og som ikke er optaget. Det kan give mange forskellige navne og kombinationer af bogstaver og tal, som det kan være svært at huske (jeg har valgt mit telefonnummer, det er til at huske og bliver ikke taget af andre). Det der står efter @’et, er udbyderen af den server du er tilmeldt, og som sørger for transporten på nettet. Efter dette navn er der et punktum og to eller tre bogstaver, som angiver hvor serveren er placeret, f. eks. er .dk lig med Danmark. Mange internationale firmaer bruger f. eks. .com.

Når du skal oprette og sende en E-mail. Du åbner din Browser, derefter dit postprogram (f. eks. Outlook Express) her klikker du på kuverten i værktøjs-linien. Klik herefter (du kan trykke på én ad gangen) Alt - f - n – p. (Alt for at aktivere værktøjslinien foroven, f for filer, n for ny og p for postmeddelelse).

Så får du skabelonen til en E-mail som du udfylder med navnet på modtageren (husk @), emne for mailen (som bliver vist i modtagerens indbakke) og så selve teksten, som du i øvrigt kan pynte og ændre på samme måde som i Word. Når du er færdig med mailen trykker du på Send i værktøjslinien.

Adressekartotek. Det er rigtig smart at oprette og vedligeholde et adressekartotek. Det er lettere at sende E-mail til personer der står i adressekartoteket. Begynd at skrive navnet på modtageren, du vil nu se at ruden udfyldes automatisk, så du behøver kun at skrive de første bogstaver i navnet (til det rigtige navn står på linien).

Når du har åbnet dit Post program (Outlook Express), kan du oprette en »kontakt-person«. Du klikker på Adresser (i værktøjslinien), herefter på Ny, og derefter på Ny kontaktperson. udfyld formularen og klik derefter på Tilføj og på OK.(Husk at skrive E-mail adressen nøjagtigt).

Et godt råd: Åbn aldrig en vedhæftet fil fra en ukendt afsender.

  Til top

   

E-mail. 

Flere muligheder med adressekartoteket. 

Gentagelse af et godt råd: Åbn aldrig en vedhæftet fil fra en ukendt afsender.

Adressekartoteket kan bruges til meget andet end at gemme en persons E-mail adresse.  Du kan bruge adresse kartoteket til at oprette en adresseliste, telefonliste, oprette grupper f. eks. familie, klubmedlemmer og mange andre ting. 

Prøv at gå ind i adressekartoteket afmærk en person og klik på egenskaber. Så kommer der en oversigt over personen, med en masse felter. Det starter med navn og E-mail adresse (som jo er udfyldt), alle de andre felter kan du udfylde, men ikke i oversigten. Er der felter du vil have udfyldt, går du ind i fanerne foroven og kan her udfylde de aktuelle felter f. eks. telefon, adresse m.m. 

Hvis du vil oprette en gruppe eksempelvis med familie eller noget andet du evt. skal sende den samme mail til, går du ind på adressekartoteket, klikker på Ny og vælger gruppe. Her skal du vælge et gruppenavn, klik derefter på vælg medlemmer fra kartoteket som skal med i gruppen, hold Ctrl tasten nede hvis du vil vælge flere, tryk på vælg og du har oprettet en gruppe

Du kan oprette nye mapper på næsten samme måde. Klik på Ny derefter Ny Mappe og giv den et sigende navn. Du kan naturligvis også her ligesom i stifinder oprette undermapper i alle mapperne.

Hvis du har en IP-telefon tilkoblet din PC, kan du også ringe til en person i adresse-kartoteket. Klik på adressekartoteket, klik herefter på Handling (den med jordkloden og telefon), her vælger du Ring op, i rullefeltet finder du personen, klik på personen og der kommer et nyt felt. Er der flere numre indsat på personen (f. eks. privat, mobil eller arbejde) skal du vælge i rullepanelet og klikke på det rigtige nummer. Tryk herefter på Ring op. Du kan naturligvis ikke ringe op hvis telefonen ikke er forbundet med din PC.

  Til top